Via DR Penge

Tendensen bekræftes hos både SAS og Flyvebranchens Personale Union, FPU, der er en fagforening for piloter og kabineansatte.

– Vores medlemmer oplever, at der er langt flere situationer, som skal håndteres ombord på flyene, end der var for bare 10 eller 15 år siden, fortæller Thilde Waast, formand for FPU.

Der er en stigning i passagerer, der har svært ved at respektere de regler og retningslinjer, som gælder ombord. Når først folk er kommet ombord på et fly, og døren er lukket, kan hændelserne være svære at håndtere, uddyber formanden:

– I visse tilfælde kan det være nødvendigt at få passageren af flyet igen, fordi flypersonalet vurderer, at passageren ikke vil kunne følge de regler, der er ombord på en flytur.

Stigende problem i Europa

Problemet med udadreagerende passagerer eksisterer ikke kun i Danmark, men også generelt i Europa. De europæiske luftfartsmyndigheder anslår, at flysikkerheden bliver udfordret op mod 1000 gange om året af uregerlige passagerer. Det svarer til, at der opstår en konflikt med en passager hver tredje time.

I perioden fra 2017 til 2018 steg hændelser med uregerlige passagerer med 34 procent på europæisk plan.

Næsten tre fjerdedele af alle tilfælde involverer fysisk aggression, og det er et problem for de ansatte, mener FPU.

– I takt med at hændelserne er eskaleret, og at det er nogle andre typer af konflikter, vi ser, end tidligere, mener vi, at der er behov for yderligere træning til personalet, siger Thilde Waast.

Branchen skal løse problemet

Da der er tale om et generelt problem i flybranchen, mener pressechefen, at det kun er et bredt samarbejde blandt flyselskaberne, som kan løse problemet.

– Vi samarbejder med andre flyselskaber og lufthavne om udfordringen med uregerlige passagerer. Der er tale om et generelt brancheproblem, siger pressechef i SAS Troels Karlskov.