Finansnyheder

Norwegian kæmper for at holde sig på vingerne

By  | 

Via DR Penge

Selvom de seneste år har budt på bemærkelsesværdig passagerfremgang hos Europas fjerdestørste lavprisselskab, Norwegian, fortsætter virksomheden sin kurs mod den økonomiske afgrund.

Til gengæld for ventetid tilbyder Norwegian sikkerhed i start- og landingspladser i Gatwick-lufthavnen i London, der ifølge lavprisselskabet har en værdi af knap 2,6 milliarder kroner.

Obligationerne står lige nu til at udløbe i 2019 og 2020.

I en meddelelse har Norwegian oplyst, at behovet for en forlængelse opstår som følge af problemer med Rolls-Royce-motorer og flåden af Boeings 737 Max-fly, der har haft flyveforbud siden marts, men det er efterhånden ingen hemmelighed, at det bare er nogle af de udfordringer, selskabet står med.

– Norwegian er finansielt i uføre. Renterne er rekordlave og havde der været tale om en anden virksomhed, kunne det være en mulighed at erstatte obligationslånene med nogle, der var langt billigere, men det er ikke en mulighed her, siger aktieanalysechef i Sydbank, Jacob Pedersen.

Stor gæld og minimal egenkapital

Regnskabet for første halvår af 2019 afslørede, at Norwegian i løbet af seks måneder har tabt 1,4 milliarder norske kroner på bundlinjen, svarende til omkring 1 milliard danske kroner.

Dertil har selskabet i forvejen stor gæld og en minimal egenkapital på omkring 3 milliarder norske kroner (omkring 2,2 milliarder danske kroner, red.), og en stor del af pengene kommer fra de nye aktier, Norwegian to gange over de sidste 2 år har udstedt, forklarer Jacob Pedersen.

– Det ser ikke godt ud. Uden kapitalforhøjelserne ville Norwegian ikke være fløjet videre i den konstruktion, selskabet har nu.

Norwegian skruer på alle knapper

Norwegian iværksatte sidste år en større spareplan.

Som led i den forsøger selskabet at skrue på alle de knapper, der kan tage gæld ud af balancen og afhjælpe den krise, Norwegian er havnet i med sine store vækstambitioner.

Ikke alene køber selskabet tid ved at bede kreditorer om at forlænge obligationer og gennemføre besparelsesprogrammer. Norwegian har også det seneste år udskudt og annulleret ordrer på nye fly.

– Norwegian er fanget i sine egne vækstambitioner. Der er bestilt for mange fly, og man har haft en forventning om, at det var muligt at tjene så mange penge, at de kunne betales, men det har selskabet ikke evnet. Langdistanceforretningen har vist sig at være kompleks, og Norwegian står i en situation, hvor de ikke kan betale for de fly, der er bestilt, siger Jacob Pedersen.

Mere pres på økonomien ind i 2020

Tilbage i 2012 slog Norwegian rekorden i ordrer, da selskabet lagde billet ind på 222 fly, men den aggressive ekspansion har ikke efterladt meget albuerum i tilfælde af kriser, og som Norwegian selv nævner i meddelelsen, har kriser presset selskabet.

Aktuelt har Norwegian 18 Boeing 737 Max-fly stående på jorden, fordi samtlige lande har nedlagt flyveforbud efter to dødelige styrt i Indonesien og Etiopien med flytypen.

Ifølge Jacob Pedersen er seneste tilbud til kreditorerne et klart vidnesbyrd om, at selskabet kæmper for at holde sig på vingerne.

– Ledelsen foretager finansiel brandslukning lige nu, og stopper kunderne pludselig for billetkøbet, så vil Norwegians krise eskalere yderligere, siger Jacob Pedersen fra Sydbank.

Ifølge Norwegians CEO, Geir Karlsen, har selskabet gjort en masse for at skifte fokus fra at vokse til rent faktisk at tjene penge.

– Vi forventer at reducere vores omkostninger med mindst 2 milliarder norske kroner i 2019 alene, samt at styrke rute- og basestruktur, siger Geir Karlsen i et skrifteligt citat til DR.

– Dette er et af flere skridt vi tager for at sikre, at Norwegian har den nødvendige finansielle styrke til at foretage skiftet fra vækst til lønsomhed. Jeg er sikker på, at obligationsejerne forstår og værdsætter de tiltag, vi har iværksat til fordel for vores kunder, ansatte og aktionærer, lyder det.



Print Friendly, PDF & Email

Hold dit netværk orienteret