Via DR Penge

Men nyt snavs bliver ved med at dukke op til overfladen hos Danske Bank, hvor direktør Jesper Nielsen i dag forlod sin post efter en gebyrsag.

DR Nyheders erhvervskorrespondent vurderer, at den nye sag kan få store konsekvenser for banken, der alene i år har mistet over 8.500 kunder.

– Én ting er, at Finanstilsynet nu gransker, om Danske Bank har overtrådt reglerne om beskyttelse af investorer. Noget andet er, at den jo kommer i kølvandet på den store hvidvask-sag, der i forvejen har ramt tilliden til banken hårdt.

– I det lys kunne det næsten ikke være værre med endnu en sag, lyder det fra Jakob Ussing.

Høje gebyrer og forventet lavt afkast

Gebyrerne for produktet blev i perioden juli 2017 til november 2018 hævet, selvom banken godt vidste, at der ikke var sammenhæng mellem gebyrerne for produktet og det forventede afkast.

Jakob Ussing påpeger, at sagen ikke alene vil koste 400 millioner kroner i godtgørelse til de i alt 87.000 berørte kunder. Det vil også koste dyrt på tillidsfronten:

– Vi har allerede hørt fra bankens relativt nye bestyrelsesformand, Karsten Dybvad, at det kommer til at tage en del år at genoprette tilliden til banken. Det er kun blevet understreget i dag, siger Jakob Ussing.

Det kan ende med bøde til Danske Bank

På Facebook raser flere kunder allerede over, at de ikke har fået besked om sagen af Danske Bank, og Finanstilsynet har rettet en hård kritik mod banken som følge af gebyrsagen.

Finanstilsynet undersøger sagen. Forventingen er, at der vil falde en afgørelse i sensommeren, og det kan ifølge Jakob Ussing ende med, at muligheden for at straffe banken forfølges.

– Hvis Finanstilsynet kommer frem til, at reglerne er blevet overtrådt, så kan der vente Danske Bank en politianmeldelse, som så kan ende ud i en bøde, lyder det fra DR Nyheders erhvervskorrespondent.

Ifølge fungerende erhvervsminister, Rasmus Jarlov (K), undersøger bagmandspolitiet også, om der kan rejses strafansvar. Det skriver han i et Facebook-opslag.