Finansnyheder

Just Eat fusionerer med konkurrent i kæmpe milliardhandel

By  | 

Via TV2 Business

16x9
Selskabet får hovedsæde i Amsterdam Foto: Ben Stansall / Scanpix Denmark

Fusionen skal hedde Just Eat Takeaway.com.

Take-away hjemmesiderne Just Eat og Takeaway.com er blevet enige om at slå pjalterne sammen, skriver Reuters.

Ifølge nyhedsbureauet er der tale om en handel til 8,2 milliarder pund – mere end 68 milliarder danske kroner.

Fusionen skal hedde Just Eat Takeaway.com, og selskabet får hovedsæde i Amsterdam. Her vil det være Takeaway.coms direktør, Jitse Groen, der fortsætter som direktør for det hele.

Aktionærer i Just Eat vil få tilbudt omkring en tiendedel af en Takeaway.com-aktie for hver Just Eat-aktie, de ejer. Det betyder, at Just Eats aktionærer vil eje 52,5 procent af den nye fusionsvirksomhed.

En dansk succeshistorie, som flyttede hjemmefra

Just Eat blev stiftet i Danmark i år 2000 af Jesper Buch, der i 2005 solgte en stor del af aktierne til udlandsdanskeren Bo Ladegaard Bendtsen. I den forbindelse rykkede Just Eat også sit hovedsæde til London.

Siden da er det gået fremragende for Just Eat, der i dag har en markedsværdi på 35,7 milliarder kroner. I 2018 præsterede selskabet et overskud på 848 millioner kroner.

Men øget konkurrence presser Just Eat, og en af dens storaktionærer, Cat Rock, har på det seneste talt varmt for en sammenlægning med en veldrevet konkurrent. Cat Rock kritiserer nemlig den nuværende ledelse for at være for langsom til at træffe beslutninger.

Vil blive en global kæmpe

Takeaway.com har en markedsværdi på 38 milliarder kroner og mærker ligesom Just Eat presset fra konkurrenter. Sidste år bød således på et underskud på 104 millioner kroner, fremgår det af årsregnskabet.

Alligevel oplevede virksomheden en vækst i ordre på 38 procent i 2018, og i januar lykkedes det at rejse omkring fem milliarder i ekstra kapital.

Til sammen opererer begge selskaber i over 20 lande over hele verden. De står stærkest i Europa, men er også til stede i Australien, Canada og Brasilien, Mexico og Israel.

En sammenlægning vil gøre dem til en absolut sværvægter i online-madbestillingsbranchen. Et marked, der på globalt plan er 690 milliarder kroner værd.

De to firmaer havde tilsammen mere end 360 millioner bestillinger i 2018.


Print Friendly, PDF & Email

Hold dit netværk orienteret

Please Donate To Bitcoin Address: [[address]]

Donation of [[value]] BTC Received. Thank You.
[[error]]