Via DR Penge

SAS har igen fået langt de fleste fly i luften, efter det sent i aftes lykkedes at afslutte den syv dage lange konflikt med selskabets 1.409 piloter. Og det er selvfølgelig positivt for såvel passagerer som SAS og piloterne.

Men konflikten har gjort ondt på flere fronter, og SAS står lidt vingeskudt tilbage.

En ting er, hvad konflikten allerede har kostet i tabte indtægter og omkostninger ved at have langt de fleste fly stående på landjorden i en hel uge, noget andet er, hvad der kommer af efterregninger.

Da de svenske piloter i SAS strejkede i fire dage tilbage i 2016, medførte det cirka 1.000 aflysninger, hvilket ifølge SAS kostede selskabet 125 millioner svenske kroner.

Denne gang har strejken været langt mere omfattende med cirka 4.000 aflysninger, og hvis tabet per aflysning er i samme niveau denne gang, løber den umiddelbare regning op i en halv milliard svenske kroner: Det svarer til cirka 350 millioner danske kroner.

Det præcise beløb vil SAS dog først løfte sløret for i et regnskab i slutningen af måneden.

Kan koste på flere fronter

Men regningen slutter ikke her.

Oveni kommer de lønstigninger til piloterne, som SAS nu er gået med til: Mens den tidligere overenskomst gav 6,5 procent til piloterne over tre år, giver den ny overenskomst knap 11 procent over tre år.

Det er et godt stykke over det, som SAS-ledelsen spillede ud med, men dog også lavere end piloternes oprindelige krav.

READ ALSO  US stocks slide as stimulus deadline looms

Det vil nu også blive gransket nøje af kabinepersonalet i SAS, der måske så også vil kræve større lønstigninger i fremtiden.

Dertil kommer så den skade, som konflikten har haft i forhold til kundernes tillid til selskabet. Det er et åbent spørgsmål, hvor mange kunder der vil vende SAS ryggen på grund af de mange aflysninger.

Men det var en af de bekymringer, som SAS-topchef Rickard Gustafson selv understregede på et pressemøde sent torsdag aften.

Endelig står SAS over for indkøb og leje af en masse nye fly i de kommende år, og her er det afgørende, at der er tillid til, at SAS har styr på personalet, så der ikke kommer nye langvarige strejker i fremtiden.

Er den tillid svækket, kan det også få betydning for kreditværdigheden og dermed dyrere for SAS, når selskabet skal tage lån til køb af nye fly.

Her er det værd at lægge mærke til: Den samarbejdsaftale, der giver piloterne en betydelig indflydelse på hvilke piloter, der skal flyve de forskellige ruter, er også blevet fastholdt som led i overenskomsten. De aftaler havde SAS ellers opsagt forud for forhandlingerne.

Aftale skulle i hus

Hele tillidsspørgsmålet har derfor betydet, at SAS ikke kunne holde til, at strejken fortsatte særligt meget længere.

Derfor skulle en aftale på plads nu, og SAS måtte derfor også strække sig længere end selskabet egentlig havde håbet på.

Aktien i SAS er faldet med et par procent morgenen derpå, hvilket viser, at investorerne også synes, at SAS-ledelsen måske har givet sig lidt rigeligt.

Men faldet er dog væsentlig mindre end det fald, som strejken sendte aktien ud i for en uge siden.

READ ALSO  Freshfields: the European law firm pushing to be a US heavyweight

Hos SAS-ledelsen er der lettelse over, at piloterne flyver igen. Overenskomsten rækker tre år frem, og piloterne virker tilfredse, hvilket burde betyde, at pilotstrejker ikke er en risiko de næste år.

Men konflikten og den ny overenskomst har ikke gjort det nemmere for SAS at fastholde sit økonomiske overskud i et yderst konkurrencepræget marked, hvor flere af konkurrenterne flyver med store underskud.

Om aftalen:

  • På lønfronten har piloterne fået stigninger på 3,5 procent i år, og derefter 3,0 procent næste år og 4,0 procent i 2021.

  • Dermed vil piloternes løn være 10,9 procent højere i 2021 end i 2018. Til sammenligning gav den tidligere overenskomst samlet 6,5 procent i lønstigning over tre år.

  • Det er også lønstigninger, der er lidt højere end gennemsnittet på det private, skandinaviske arbejdsmarked, og også noget højere end SAS spillede ud med. Men det er ikke helt så meget, som piloterne oprindeligt havde krævet.

  • Hvad angår arbejdstiden, så bliver det i fremtiden 60 procent af piloterne, der får en fast arbejdstid, hvor der flyves i fem dage, hvorefter der holdes fri i fire dage. I dag er det 40 procent af piloterne, der er på sådan en ordning.

  • Til gengæld får SAS ifølge topchef Rickard Gustafson lidt ekstra fleksibilitet i forhold til, hvilke flytyper piloter skal flyve.

  • Den tredje store knast i forhandlingerne var en række samarbejdsaftaler, der giver piloterne en betydelig medindflydelse. De aftaler opsagde SAS tidligere på året, men de vil nu fortsætte i de kommende tre år.