Financial news

Jakob strejker med pilotkollegaerne: ‘Det er blevet svært at få arbejdslivet til at hænge sammen’

By  | 

Via DR Penge

49.000 kroner i løn

SAS har fra begyndelsen afvist at genoptage aftalen, og koncernchef i SAS Danmark, Lars Sandahl Sørensen, har understreget, at det er en ledelsesret at styre virksomheden på nogle parametre. For eksempel når det kommer til planlægning af personale på enkelte ruter.

Kravet om markante lønstigninger er også blevet fejet af bordet, og SAS holdning er helt generelt, at piloterne får en fin løn i et marked, der er så konkurrencepræget, som luftfart er.

Men hvad får Jakob Kula Enevoldsen egenligt i løn?

– Jeg får 49.000 kroner (eksl. pension og diæter, red.) om måneden, når jeg er ude og flyve, og løn er ikke en hovedfaktor for mig i konflikten. Jeg vil bare gerne have det samme som dem, jeg flyver vinge mod vinge med, forklarer Jakob Kula Enevoldsen.

Et svært lønspørgsmål

Hvor meget piloterne præcis har krævet i lønstigninger, vil ingen ud med. Og Dansk Pilotforening vil heller ikke bekræfte det gennemsnitlige løntal på knap en million om året, som SAS har offentliggjort.

– Man er nødt til at se på, hvad udgangspunktet er, og der har SAS taget et voldsomt trin nedad på lønstigen tilbage i 2012. Procentmæssigt følger vi andre selskaber, men udgangspunktet er et andet, siger Jakob Kula Enevoldsen.

49.000 kan jo for nogle lyde som en ganske pæn løn. Hvorfor er det ikke nok?

– Vi vil gerne have det samme som folk i vores fag, der har sammenlignelige arbejdstider, ruter og vilkår. Vi kæmper for at have en karrierevej, vi kan blive i i et helt arbejdsliv, og det indebærer en løn, som modsvarer de kvalifikationer, vi har, siger Jakob Kula Enevoldsen.

READ ALSO  China, Panama ideal partners to spur BRI development: business leader

Hvorfor tager du ikke bare et job i en anden virksomhed?

– Løntrinnene følger anciennitet. Man kan ikke gå sidelæns. Hver gang vi skifter til et andet selskab, skal vi starte fra nul. Hvis man vil følge en normal karriereudvikling som pilot, så har man på sin vis lagt sine æg i én kurv, lyder det fra Jakob Kula Enevoldsen.

SAS: Vi gør, hvad vi kan

Pressechef for SAS i Danmark, Mariam Skovfoged, bekræfter, at samtlige medarbejdergrupper i selskabet har været med til at styrke SAS’ position, da de i 2012 frasagde sig voldsomme lønstigninger.

At piloternes fremtidsudsigter i virksomheden skulle være usikre, kan hun dog ikke kende.

– Vi har ansat piloter i Skandinavien de senere år, og det bliver vi ved med. Den bedste jobgaranti er at have et langsigtet, konkurrencedygtigt SAS, og det er vigtigt, at vi finder en fornuftig og ansvarlig aftale med vores piloter, ligesom vi har med vores andre ansatte i SAS, siger Mariam Skovfoged og tilføjer:

– Det er atrtaktivt at være pilot i SAS, og piloterne har fine vilkår. Vi gør, hvad vi kan for at skabe en forudsigtbarhed for piloterne, men det er vigtigt at pointere, at vi skal flyve, når kunderne vil flyve. Det er ikke et 8-16 job at være pilot.



Print Friendly, PDF & Email

Hold dit netværk orienteret