Politik

Hej Steffen Groth I det mindste er der ingen falske citater og overlagte løgne…

By  | 

Hej Steffen Groth

I det mindste er der ingen falske citater og overlagte løgne denne gang. Det er jo et fremskridt.

Dine indvendinger er dog noget vrøvl.

1) Der er i analysen ingen logisk grund til at sammenligne forældre med deres børn. Hvis man gjorde det, ville man i højere grad få en årstalsseffekt end en generationseffekt. Det er ikke uden interesse at få en årstalsseffekt, men langt de fleste vil interessere sig for det sidste!

2) Der er i analysen ingen logisk grund til at tælle, hvor mange danskere der bliver gift med danskere med. Tænk det at blive dansk som resultatet. Hvor mange fra indvandrergenerationen bliver danske? Hvor mange fra efterkommergenerationen bliver danske? Betyder det at være født i Danmark, at man i højere grad gifter sig med danskere? Svaret er desværre nej for den gennemsnitlige muslimske efterkommers tilfælde.

Når du misforstår så voldsomt, er jeg næsten sikker på, at det fordi, du tror, at kritikken af den berygtede 3. generations-rapport også kan bruges her. Det kan den ikke. Kritikken i 1) var hverken relevant dengang som nu. Det var alene en kritik af formidlingen af analysen. Man skal lade være med at tale om børn og forældre, når det er ikke er det, man undersøger. Unitos laver slet ikke denne fejl, så her er er ikke engang nogen relevant formidlingskritik.

Kritikken af 2) var til gengæld relevant for 3.generations-rapporten (man sagtens kan forsvare deres metode, men konklusionerne blev forkerte). Hvis du ville vide om beskæftigelsen bliver bedre over generationer, så giver det mest mening ud fra problemstillingen også at inkludere de indvandrere, der bliver danske. Men i Unitos' analyse er der tale om afgangsanalyse. Hvor mange procent bliver danske og forlader dermed indvandrer-muslim-kategorien? Det ville være dybt mystisk at inkludere dem, der allerede havde forladt denne kategori én gang!

En mere relevant kritik af analysen er, hvorvidt det at blive gift med en dansker er et relevant måleparameter. Vi ved desværre, at rigtigt mange muslimske mænd gifter sig med danskere, der konverterer til islam og herefter lever sammen islamisk. I forlængelse heraf kan man tælle med som dansker i DSTs definition uden at være det kulturelt set. Det ville eksempelvis være Sherin Khankans Hizb ut-Tahrir–eksmand (ved ikke om han er det længere), der fordi han har giftet sig med hende tæller med som én, der har giftet sig med en dansker.

Ikke desto mindre er dette den bedste analyse (altså den fra Unitos) af reel integration, jeg har set indtil videre udgivet på dansk. Skulle man grave et spadestik dybere er mit bedste forslag, at man ser på navnene. En navneanalyse er heller ikke perfekt, men den kræver i det mindste ikke et spørgeskema.

Mvh
Rune




Rune Selsing via Facebook

Print Friendly, PDF & Email

Hold dit netværk orienteret

Please Donate To Bitcoin Address: [[address]]

Donation of [[value]] BTC Received. Thank You.
[[error]]