Via DR Penge

– Der er et stort element af såkaldt ‘green washing’ i flybranchen, hvor man smykker sig med grønne fjer.

Sådan lyder det fra Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i forbrugernes interesseorganisation, Forbrugerrådet Tænk.

Norwegian, der er nordens største flyselskab, lovede i 2017 i en stort anlagt international klimakampagne at plante 7.000 træer i Spanien og England og yderligere titusinder af træer over hele verden.

Det skulle ske inden årets udgang, for at gøre luftfarten mere klimavenlig. Men Norwegian har slet ikke plantet mange af de træer, de har lovet, og det bør føre til yderligere skepsis omkring flybranchens klimaindsatser, mener vicedirektøren.

– Det gavner ikke klimaet og det gavner slet ikke forbrugertilliden. Det betyder, at man som forbruger må kigge med meget stor skepsis på de påstande, som flyselskaberne kommer med, siger Vagn Jelsøe.

Svært at gennemskue som forbruger

Ifølge forbrugernes interesseorganisation er der alt for lidt gennemskuelighed i, hvad flyselskabernes indsatser omkring klimakompensation munder ud i.

– Ved mange af flysselskabernes projekter ved vi faktisk ikke, hvad pengene præcis går til. Man ved ikke, hvor meget der går til administration. Der er problemer med, hvordan de beregner. Og i det hele taget er det svært at gøre det op på den måde.

– Det er rigtig svært som forbruger at finde ud af, hvad man skal gøre, og det betyder, at man er efterladt på herrens mark, siger han.

Skal flyselskaberne så helt lade være med at komme med den slags løfter?

Mine forventninger er, at flyselskaberne lægger sig i selen for at udvikle nogle mere klimavenlige flyrejser. Det handler om brændstof, hvor tunge flyene er og den slags. Dét har jeg en reel interesse i, at de gør noget ved, siger Vagn Jelsøe.

READ ALSO  American Airlines Plans To Resume 737 MAX Flights In December