Via DR Penge

Fem gange i december og tre gange i januar oplevede Jannie Mann det.

At Sund og Bælt tog overpris, da hun kørte over Storebælt.

– Det er faktisk 100 procent fejl, jeg har oplevet i december og januar måned, siger Jannie Mann.

Jannie Mann bor i Nyborg, men krydser ofte broen for at besøge sin familie på Sjælland. Det gør hun i en Toyota IQ, som er under tre meter lang og derfor kun skal takseres med 101 kroner, når den kører gennem Storebæltsbroens betalingsanlæg.

Jannie Mann har otte gange på to måneder fået penge tilbage efter at have krydset Storebælt i sin Toyota IQ.

Men de seneste otte gange, hun er kørt over broen, har Sund og Bælt, som driver Storebæltsbroen, taget 93 kroner for meget. Hver gang.

– Det er da irriterende. Jeg har brugt timevis af taletid på at hænge i kø i telefonen for at få mine penge tilbage, siger Jannie Mann.

Har betalt 83.251 kroner tilbage

Fejlen kommer fra en opgradering af det automatiske betalingsanlæg. I januar lød det ellers fra Sund og Bælt, at fejlen nu var “fundet og løst”.

Men DR har set dokumentation for, at Jannie Mann tre gange siden er blevet overfaktureret, når hun har krydset Storebælt.

– Jeg ved ikke, hvorfor de vil fremstå, som om der ikke er nogen problemer, for det er der jo. Jeg synes, det er utroværdigt i hvert fald, siger hun.

Sund & Bælt er et statsligt holdingselskab, der varetager den overordnede styring af blandt andet Storebæltsbroen.

To centimeter

Sund og Bælt har ikke ønsket at stille op til interview.

Men kommunikationschef Lene Gebauer Thomsen henviser til Sund og Bælts pressemeddelelse fra den 8. januar:

– I betalingsanlægget er det marginaler, der afgør, om en bil klassificeres som en lille bil under tre meter eller som en almindelig personbil. For eksempel har en Toyota IQ en længde på 2,98 meter, og en almindelig personbil er mellem tre og seks meter.

READ ALSO  An Open Letter to Matt Yglesias