Via DR Penge

Når julegaverne skal købes, bliver det mere og mere populært at klare hjemme fra sofaen.

Det udnytter fuskere dog til at svindle penge ud af godtroende sjæle, der handler på nettet.

I en pressemeddelelse oplyser Nets, at cirka 22.000 personer fra den 15. december og 30 dage frem modtog enten en sms eller en mail om, at der var problemer med deres forsendelse.

I beskeden blev det oplyst, at der var for lidt porto, og at man skulle indtaste sine kortoplysninger for at få sin pakke leveret.

Ved at trykke på linket blev man ledt over til en side, hvor man skulle indtaste sine kortoplysninger.

– Der er tale om et organiseret og professionelt angreb, som helt sikkert også har været dyrt at sætte op. Eksempelvis har bagmændene oprettet en stribe falske netbutikker, som har stået for at trække beløbene på ofrenes betalingskort. Alle webbutikkerne er baseret i udlandet, siger Sune Gabelgård, der er chef for svindelbekæmpelse i Nets, i pressemeddelelsen.

I alt slap 360.000 kroner igennem til svindlerne.

Artiklen fortsætter under grafikken.



READ ALSO  France broadens retail investor access to private equity