Financial news

Facebook og Instagram æder sig ind på endnu en Snapchat-funktion | Penge

By  | 

Via DR Penge

Der er hård kamp om de unge brugere af sociale medier, og nu har Facebook kastet endnu et socialt medie på markedet, der skal konkurrere med den populære netværksapp Snapchat.

Netop det er præcis, hvad Snapchat har skabt sin succes på, påpeger flere tech-kendere. De mener, at den nye app henter inspiration i samme intimitet, som Snapchat tilbyder.

– Der er ingen tvivl om, at Threads låner nogle af de funktioner, Snapchat er blevet populær på. Blandt andet åbner appen ligesom Snapchat op i en kamerafunktion, så brugere hurtigt kan sende billeder til hinanden, siger Chris Lehmann, der er vært på programmet Digital på P1.

Natalie Larsen, digital chef for bureauet Lead Agency, kalder det et “copycat move”.

– Med den nye app køber Facebook ind på den følelse, der har gjort Snapchat til en platform, mange unge bruger i en stor del af deres dagligdagskommunikation.

En anden intimitet

Intimitet er ifølge Natalie Larsen en svær balance på platforme som Instagram, der har milliarder af brugere, som kan se og følge hinanden i det åbne.

Mediets natur er uformel og spontan, forklarer Natalie Larsen:

– Snapchat bliver brugt på en anden måde end Facebook og Instagram. Facebook er et nødvendigt onde i vores digitale liv. Instagram er et medie, vi tjekker for at få æstetik eller underholdning, og Snapchat er en god kamera-app til hurtig dialog med vennerne.

‘Snap-stories’ vs. ‘Insta-stories’

Herhjemme blev Snapchat for alvor populært i 2013. På bare to år steg det sociale medies rækkevidde med 140 procent – primært unge, som flittigt knipsede såkaldte ‘Snap-stories’, der er billeder og vidoer, som forsvinder, når modtagere har set dem.

I 2016 introducerede Facebook-ejede Instagram, der hidtil havde været et virtuelt fotoalbum, nye historie-funktioner, som til forveksling lignede Snapchats.

‘Insta-stories’, som er billeder og vidoer, der forsvinder efter 24 timer, blev det nye, og Snapchats vækst forsvandt hurtigere, end appens brugertal i Danmark var vokset.

Instagrams brugertal voksede til gengæld mere end nogensinde fra 300 millioner daglige brugere til 500 millioner daglige brugere.

Planer om at overtage TikTok-brugere

Chris Lehmann forklarer, at Facebook helt generelt holder et vågent øje med, hvad konkurrenterne gør, hvorefter de opkøber platforme eller udvikler lignende produkter.

– Vi prøver at se, om vi kan nå ind i lande, hvor TikTok ikke allerede er store, før vi går ind og konkurrerer direkte med Tiktok i de lande, hvor de er populære, siger chefen i lydfilen.

Et hævntogt mod Snapchat?

Købet af Instagram har formentlig været Facebooks bedste beslutning, idet tech-giganten samlet set har tjent mere end 630 milliarder kroner på beslutninge.

Men Mark Zuckerberg fik aldrig lov til at købe Snapchat.

Snapchats ejere afviste angiveligt Facebooks milliardbud, og det har efterfølgende fået amerikanske medier som CNBC til at spekulere i, om Facebook-chefen sidenhen har brugt Instagram i et hævntogt mod Snapchat.

– Det går hurtigt i den nye digitale forretningsvirkelighed, og Facebook ved det. De forsøger at følge markedet og prøver at gardere sig mod den hurtige nedtur, som der kan være i det her hyperdigitale Silicon Valley-spil, siger Chris Lehmann.

For Snapchat kan Threads være en trussel, mener Natalie Larsen, der ikke tror, det er en tilfældighed, når Facebook bruger poplære Instagram i sin markedsføring af Threads.

Snapchat kan endnu

Seneste regnskab for andet kvartal viste positiv vækst hos Snapchat.

13 millioner nye daglige brugere var en længe ventet udvikling, og med et bedre greb om annoncemarkedet lykkedes det Snapchat at rette en smule op på sit økonomiske underskud.

Natalie Larsen mener ikke, at Snapchat er fortid. Mindre trusler får næppe brugerne til at flygte, vurderer hun:

– Desuden vil der nok være nogen, som søger et alternativ til mastodonten Facebook, der repræsenterer andre værdier. Her har Facebook nok lidt sit brand imod sig, tilføjer Natalie Larsen.

Instagram: Vi har set på brugeradfærd

På børsen har Facebooks skridt heller ikke fået Snapchats aktie til at bløde. Det siger aktieanalytiker i Sydbank Jacob Pedersen.

– Snapchat-aktien har haft det svært efter børsnoteringen, men vi har ikke set et eksorbitant fald i går.

Nyheden om Threads var torsdag med til at sende Snapchat-aktien ned med 5,7 procent, men det rettede sig og endte med et mindre fald på 3,4 proccent.

Ifølge Instagram vil Threads blive rullet ud i hele verden over de kommende uger. Instagram ser dog ikke produktet som en kopi af Snapchats funktioner, skriver de i en mail til DR.

– Beskeder er en del af Instagram-platformen (…) Vi har set på den almindelige brugeradfærd – at være i kontakt med venner i løbet af dagen – og bygget en platform omkring det. Threads er til dialogen med de nære venner.

Instagram svarer ikke direkte på, om formålet med appen er at hente brugere fra Snapchat.

Kilder: Instagram, The Verge, Wired, Finans, Computerworld, CNBC, Facebook og Snapchat



Print Friendly, PDF & Email

Hold dit netværk orienteret