Financial news

Euforisk stemning blandt SAS-piloter: ‘Der er enorm opbakning’

By  | 

Via DR Penge

Klapsalverne ville nærmest ingen ende tage, da René Arpe, formand for Dansk Pilotforening og SAS Pilot Group, trådte væk fra talerstolen i København.

Fra talerstolen gav han medlemmerne af foreningen en status på forhandlingerne med SAS, der er endt i hårdknude og har medført strejke fra piloternes side, hvilket har resulteret i aflysninger af hundredvis af SAS-afgange.

– Det har været fantastisk i dag, lyder det fra SAS-pilot Agnete Schrøder. (© dr)

– Stemningen på mødet har været euforisk med hundrede procent opbakning. I de 22 år, jeg har været i SAS, har der ikke været mere sammenhold. Alle står bag det her. Det viser bare, hvor langt selskabet har kørt os ud, siger Ulrich Østergaard, der er en af de SAS-piloter, der var mødt op til mødet.

Den følelse står Ulrich Østergaard ikke alene med, og hans kollega Agnete Schrøder kalder mødet i dag for ‘fantastisk’.

– Jeg må sige, at jeg er meget stolt over at være SAS-pilot, og jeg er også meget rørt. Man bliver glad på sin professions vegne og på sine kollegaers vegne. Stor dag, siger hun.

Det er ikke lovligt for parterne i forhandlingerne at gå i detaljer med, hvad der sker i selve mæglingen, men René Arpe har givet sine medlemmer en overordnet status.

Fast weekendturnus

På mødet fremhævede han blandt andet, at han står fast på piloternes krav i forhold til deres viden om vagtplaner.

READ ALSO  China dominates Namibia's export market in Q3

Som det er i dag, får piloterne senest deres vagtplaner 14 dage, før den træder i kraft. Det vil sige, at de som oftest først får vagtplanen for den forestående måned den 16. i måneden. Men piloterne kræver, at de får en såkaldt fast turnus, så de altid ved, hvilke weekender de skal arbejde.

– Vi ønsker en forudsigelighed. Vi ønsker den her faste turnus, så man ved, hvilke weekender, man skal arbejde, så man kan planlægge sit privatliv. Der møder vi altså ikke særlig stor forståelse fra SAS for, at piloterne også skal have mulighed for at planlægge et privatliv, siger René Arpe.

– I SAS’ eget datterselskab SAS Ireland har alle fast turnus. Norwegian har fast turnus. EasyJet har fast turnus. RyanAir har fast turnus. Så i vores optik er fast turnus branchestandard, og vi kan simpelthen ikke forstå, hvorfor vi ikke skal have branchestandard, fortsætter han.

Og det er altså et krav, som der er bred opbakning til fra piloterne. I Danmark og også i Norge og Sverige, hvor pilotforeningen har afholdt medlemsmøder de seneste dage.

– På de medlemsmøder, vi allerede har afholdt i Oslo og Stockholm, er opbakningen enorm. Vi får stående bifald, så der er noget, der tyder på, at opbakningen til de krav, vi har fremsat, er helt i top, siger René Arpe.

Løn under markedsniveau

Et af pilotforeningens andre krav til SAS handler om lønforhold.

Gennemsnitslønnen for en pilot i SAS ligger ifølge selskabet på 995.000 danske kroner om året. Dertil kommer forskellige tillæg og pension.

Det gør ifølge Danmarks Statistisk piloter til en af de absolut højest lønnede faggrupper i Danmark.

READ ALSO  China to target around 6% growth in 2020, step up state spending



Print Friendly, PDF & Email

Hold dit netværk orienteret