Financial news

Efterårsferien er blevet big business: Danskerne flokkes om rutsjebaner og pandaer | Penge

By  | 

Via DR Penge

Det vælter ind med gæster hos Tivoli, Zoologiske Have og andre attraktioner i efterårsferien.

Oktober er blevet en populær måned at gå på opdagelse i de danske turistattraktioner. Tal fra Danmarks Statistik viser, at omsætningen hos turistattraktionerne i oktober er mere end fordoblet på bare ti år.

Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv, mener, at forklaringen hænger sammen med danskernes prioriteter.

– Flere danskere er begyndt at blive hjemme i efterårsferien. De har også fået flere penge mellem hænderne, og de penge bruges på oplevelser, lyder det fra Lars Ramme i P1-programmet Følg Pengene.

Tallene fra Danmarks Statistik viser, at oktober blandt andet har overhalet april og september, når turistattraktionerne skal gøre regnskabet op efter hver måned.

Konkurrencen spidser til

Det er særligt hos forlystelsesparkerne, at det klirrer i kasseapparaterne, mens danskerne er gået på efterårsferie.

På bare fem år er indtægterne hos forlystelsesparker steget med 93 millioner kroner. Det svarer til en stigning på 48 procent:

– Meget tyder på, at vi er blevet mere oplevelsessultne, siger Lars Ramme Nielsen.

Også Københavns Zoo oplever, at gæsterne strømmer ind. Ikke bare om sommeren, men hele året rundt og særligt i oktober:

– Vi har gjort Zoologisk Have til en helårsforretning, som har fokus på at skabe nye opdagelser og ikke kun oplevelser, siger direktøren for Københavns Zoo, Jørgen Nielsen.

– Vi har fået tilført op mod 20 millioner kroner på baggrund af pandaerne, siger han.



Print Friendly, PDF & Email

Hold dit netværk orienteret