Finansnyheder

Danske Bank mister kunder og overskud dykker

By  | 

Via DR Penge

Første kvartal har været en hård start på året for Danske Bank.

Banken har siden januar mistet 8.500 kunder i Danmark og kommer ud af årets første tre måneder med et nettoresultat på tre milliarder kroner, hvilket er et fald på 39 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Det viser bankens kvartalsregnskab, der er offentliggjort tirsdag morgen.

I en kommentar til regnskabet forklarer bankens midlertidige topchef, Jesper Nielsen, blandt andet det skuffende regnskab med faldende indtægter, tab på udlån og udgifter til skærpet kontrol med hvidvask.

Hvidvaskskandalen tynger

Jesper Nielsen understreger, at hvidvaskskandalen, som Danske Bank konsekvent kalder Estlandssagen, fortsætter med at tage fokus i banken, der gennem de sidste to år har været centrum i en sag om mulig hvidvask for et firecifret milliardbeløb.

– Estlandsagen kræver stadig betydelig ledelsesfokus, herunder arbejdet med de igangværende undersøgelser og at genoprette den tillid, vi har tabt, skriver topchefen.

I regnskabet oplyser Danske Bank, at kundetilfredsheden ligger på samme niveau som sidste år. Dog var kundetilfredsheden i samtlige kvartaler sidste år på et lavere niveau end før hvidvaskskandalen.

Dalende kundetilfredshed

Udover de 8500 tabte Nemkonto-kunder, der anses for at have haft Danske Bank som primær bank, har yderligere 6500 danske kunder forladt banken i årets første tre måneder.

Til sammenligning mistede Danske Bank i alt 29.000 kunder i Danmark i 2018.

Bankens samlede indtægter er faldet med 6 procent i forhold til første kvartal af 2018, og bankens egenkapitalforrentning efter skat var 7,7 pct. mod 12,6 pct. i første kvartal sidste år.



Print Friendly, PDF & Email

Hold dit netværk orienteret

Please Donate To Bitcoin Address: [[address]]

Donation of [[value]] BTC Received. Thank You.
[[error]]