Via Danmarks Statistik

Kulturvaner (tillæg) 2. kvt. 2020 kulturforbrug og COVID-19

Nedlukningerne af kulturinstitutionerne betød, at markant færre i befolkningen brugte kulturtilbud uden for hjemmet. De kulturaktiviteter, der oplevede de relativt største fald, var biografbesøg, koncerter og scenekunst, besøg på museer samt fysisk besøg på biblioteket. Deltagelse i de nævnte aktiviteter er blevet væsentligt mindre, når man sammenholder andet kvartal 2020 med andet kvartal 2019. Størst relativ stigning ses i brugen af bibliotekets digitale tjenester samt i forbruget af skøn- og faglitteratur. Tallene viser, at flere læste eller lyttede til bøger i andet kvartal 2020 sammenlignet med samme periode året før.

Udvalgte kulturaktiviteterKilde: www.statistikbanken.dk/kvuhoved.

Tallene beskriver situationen både før og under nedlukningen

Besvarelserne fra Kulturvaneundersøgelsen 2. kvt. 2020 blev indsamlet i månederne april-juni, og beskriver danskernes kultur- og fritidsaktiviteter inden for de seneste tre måneder før besvarelsestidspunktet. Det betyder, at statistikken belyser kulturvanerne både før og under nedlukningen af kulturinstitutioner.

Hyppigere nyhedsforbrug

Mens andelen af borgere, der gjorde brug af ‘sofa-kultur’, såsom at afspille musik, se film og serier og læse nyheder, er næsten den samme i andet kvartal 2019 og andet kvartal 2020, ses der en stigning i hyppighed af forbrug af film, serie og nyheder. Andelen af personer, der læste eller hørte nyheder inden for den seneste uge, var det samme i de to perioder. Men der var 7 procentpoint flere borgere, der holdt sig opdateret med nyheder flere gange dagligt. Hyppigheden af borgernes nyhedsforbrug steg altså i andet kvartal 2020. Det indikerer, at flere holdt sig løbende up to date med pandemien og dens betydning i Danmark og i udlandet under nedlukningen.

READ ALSO  monetary policy in the pandemic

Daglige brug af nyheder, film, serier og musik i 2. kvt.Kilde: www.statistikbanken.dk/kvuhyp02.

Hver tredje ser serier dagligt

Vi så hyppigere film og serier i andet kvartal 2020 sammenlignet med samme periode året før. Der var 8 procentpoint flere, der dagligt eller flere gange dagligt blev underholdt med film. Den samme stigning kunne ses i forbruget af serier. Her er andelen af dem, der dagligt eller flere gange dagligt fulgte med i deres yndlingsserier, steget fra 26 pct. til 34 pct.

Flere forbruger billedkunst gennem internettet

Nedlukningen af kulturinstitutionerne har også sat sit præg på billedkunst-forbruget. Andelen, der opsøgte billedkunst i museer eller kunstudstillinger, er faldet fra 20 pct. til 14 pct. Til gengæld var der flere borgere, der opsøgte billedkunst på tv, internettet og apps såsom Instagram, med 23 pct. i andet kvartal 2020 mod 17 pct. i andet kvartal 2019. Det samme gjaldt billedkunst i bøger eller magasiner, som 11 pct. af befolkningen så, mod 8 pct. i samme periode året før. 

Udvalgte steder, hvor borgere har opsøgt billedkunstKilde:www.statistikbanken.dk/kvubk02

Flere teatergængere ser scenekunst online

Mens overværelse af scenekunst live er faldet i andet kvartal 2020 i forhold til andet kvartal 2019, ses der en stigning i andelen, der ser scenekunst på internettet. Stigningen er relativt størst i aldersgruppen 55-74 år, hvor andelen er fordoblet. Forbrug af scenekunst over internettet er mest udbredt blandt personer mellem 16 og 34 år, hvor fire ud af ti benytter internettet til at se stand-up, teater eller andet scenekunst.

Andel, der har opsøgt scenekunst gennem internettet, opdelt på alderKilde: www.statistikbanken.dk/kvusc1.

Museerne har fået flere følgere på sociale medier

Flere borgere svarede, at de fulgte et museum online sammenlignet med samme periode sidste år. Andelen af befolkningen gik fra 13 pct. i andet kvartal 2019 til 16 pct. i andet kvartal 2020. Stigningen ses især blandt 25-34-årige, hvor hver fjerde svarede, at de fulgte et museum online i perioden. Det er en stigning på 9 procentpoint. Der var også flere mænd med 12 pct. mod 8 pct. samme periode i 2019. Hver femte kvinde fulgte et museum online andet kvartal 2020 mod 17 pct. i andet kvartal 2019. Se flere tal om hvem, der følger mindst et museum på sociale medier på www.statistikbanken.dk/kvumus4.