Numbers & Statistics

Bankerne står overfor et paradigmeskifte: Kun de forandringsparate klarer sig igennem

By  | 

Via MyBanker

Flere markante profiler har allerede udtalt sig i pressen om det paradigmeskifte de ser, der sker i deres respektive banker. Der bliver rykket ved grænserne mellem privat- og arbejdslivet, og det giver bankrådgiverne en større fleksibilitet til at arbejde, når det passe ind i familielivet. Og lige så vigtigt; når det passer ind i kundernes dagligdag.

 

Udviklingen kommer til at gå stærkt

Den udvikling der har set dagens spæde lys i forbindelse med Corona-krisen, er vi sikre på er kommet for at blive. Og det kommer til at gå stærkt. Man behøver ikke at være gammel i gårde for at kunne huske, da kunderne kom ned i filialen med deres bankbog i hånden, eller gik på posthuset for at betale en regning.

Hvis vi skæver til udviklingen i e-handel, er det et tydeligt tegn på forbrugernes digitale mindset. På blot fire år er det samlede online forbrug steget med 62 % – fra 89,9 mia. i 2015 til 145,6 mia. i 2019.

 

Rådgiverne er klar til at tage imod det nye

Kunderne er parate til at byde digitale services velkomne, og bankrådgiverne er klar til at arbejde i de nye systemer, som kan skabe mere agile og effektive processer. Det er der behov for, hvis man skal lykkedes med at onboarde kunderne på en ny digital måde.

Vi ser en stigende interesse fra både nye og eksisterende partnerbanker, filialer og rådgivere, som kan se værdien i, at de digitale kunder, som anvender Mybankers Skift Bank Service, skaber kundetilgang og vækst.

Jeg er glad for at modtage kunder digitalt fra Mybanker. Kunderne har et digitalt mindset i forvejen, og jeg kan nemt, via systemet, sende dem rundt til rådgiverne, som kan onboarde dem uanset fysisk placering” fortæller en filialdirektør fra en af Mybankers partnerbanker.

READ ALSO  IMF Executive Board Approves US$99 Million Disbursement Under the Rapid Financing Instrument to Mongolia to Address the COVID-19 Pandemic

En stærk og forandringsvillig ledelse

Kunderne og rådgivernes digitale parathed risikerer dog at gå til spilde, hvis ledelsen i bankerne ikke tør hoppe med på den digitale udvikling. I Mybanker kan vi godt forstå den usikkerhed, som kan melde sig på hjørnekontorerne, men vi bliver også nødt til at slå fast med syvtommersøm, at forandringens vinde allerede blæser, og at det er for sent at kæmpe i mod. Den digitale bølge er på vej ind over bankbranchen. Præcis som den ramte detailhandlen for flere år siden.

 

Mybankers mangeårige erfaringer med digitale bankskifte

Vi ved, at de kunder der anvender Mybankers Skift Bank Service allerede har et digitalt mindset, og er klar på at blive onboardet virtuelt – modsat flere af de kunder, som tager den fysiske tur til den nærmeste filial.

Kunderne, der bruger vores service, afgiver deres økonomiske oplysninger nemt og smidigt. Det skaber et økonomisk overblik, som bankrådgiveren kan give et tilbud ud fra, hvilket gør det nemmere for rådgiveren at ramme rigtigt med sit tilbud i første hug. På den måde sparer bankrådgiveren en masse arbejdstimer på at skulle indhente informationer og svare på hypotetiske spørgsmål, som viser sig alligevel ikke at kunne lade sig gøre, fordi kundens økonomi ikke er til det.

Hvis kunden ønsker at takke ja til tilbuddet, kan kunden nemt komme i kontakt med banken via vores service. Der kan kunden også uploade relevante dokumenter, så rådgiveren er fri for at håndtere disse dokumenter i alverdens forskellige formater.

Rådgiveren kan nemt og hurtigt onboarde kunden, lige meget hvor rådgiveren sidder rent fysisk, og lige meget om kunden sidder derhjemme, på arbejdet eller i sommerhuset.

READ ALSO  Dårligt helbred tvinger i høj grad danskere væk fra arbejdsmarkedet

Det er den fleksibilitet, der giver banken mulighed for at vækste kunder på en ny digital måde, og som er med til at udnytte bankens ressourcer lang bedre end tidligere.



Print Friendly, PDF & Email

Latest from finanz.dk