Finansnyheder

569 arbejdere ramt af ulykker på ny metro: Roberts arm blev mast under tonstung betonklods | Penge

By  | 

Via DR Penge

Der vil altid ske arbejdsulykker på et stort byggeri, forklarer professor Peter Hasle. Men omfanget af ulykker alt for højt, mener han. Forklaringen er især, at det allervigtigste for Metroselskabet har været at entreprenørerne overholdt tidsplanerne.

– Man har fokuseret på at arbejde hurtigt og ikke fokuseret på at styre arbejdsmiljøet. Metrobyggeriet har jo været forsinket. Og der har man haft ekstra meget tryk på og har haft forståelsen, som jeg tror er forkert, at man skal mase på og springe over, hvor gærdet er lavest, siger Peter Hasle.

Lav løn og utrygge ansatte

Kontrakten på byggeriet vandt den italienske entreprenør Copenhagen Metro Team ved at byde 900 millioner kroner lavere, end de danske konkurrenter.

Siden byggeriets start er en række af underentreprenørerne på byggeriet blevet afsløret i underbetaling af de udenlandske metroarbejdere. Og det har skabt problemer med arbejdsmiljøet, at Copenhagen Metro Team har valgt at have metroarbejderne ansat hos mange underentreprenører, i stedet for at ansætte dem selv, vurderer eksperten.

– Det er en organisationsstruktur, hvor de lægger meget vægt på at holde lønningerne nede ved at benytte sig af under-underenterprenører og vikarer. Og det betyder, at hovedentreprenøren har mindre kendskab til de medarbejdere, der er, og der er mindre tillid, færre rutiner og færre fælles erfaringer med at styre arbejdsmiljøet, forklarer Peter Hasle.

Hovedentreprenøren på metrobyggeriet er Italiens største byggekoncern Salini-Impregilo, hvis danske afdeling har navnet Copenhagen Metro Team. De erkender, at de har haft for mange arbejdsulykker.

– Der er ikke nogen tvivl om, at projektet har været udfordret, og det har vi netop gjort noget ved, og det er det vigtige at tage med fra det her projekt, forklarer Sigurd Nissen-Petersen, vicedirektør i Copenhagen Metro Team.

Han understreger, at ulykkesfrekvensen faldt i de sidste år af byggeriet. Det skyldes blandt andet, at de indgik en aftale med fagforeningen 3F Bygge, Jord og Miljø i København.

– Problemerne var, at vi skulle have en anden sikkerhedskultur. Vi gjorde medarbejderne på metroen mere trygge, vi gav dem bedre løn, bedre arbejdsvilkår, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, som også sikrede, at vi fik nogle bedre resultater, forklarer Sigurd Nissen-Petersen.

Forsinkelser og sikkerhed

Også Metroselskabets direktør glæder sig over, at der i byggeriets seneste to år skete færre arbejdsulykker.

– Det, tror jeg, først og fremmest er fordi, der har været stort fokus på at sikre en bedre og mere levende sikkerhedskultur ude på byggepladserne, siger Louise Høst.



Print Friendly, PDF & Email

Hold dit netværk orienteret

Please Donate To Bitcoin Address: [[address]]

Donation of [[value]] BTC Received. Thank You.
[[error]]